2013-as versenyek:

03.16. Eger - II. Meet @ Greet
03.23. Budapest - AMTS - Pio humma
04.13. VI. Balatonfüredi Tuning Találkozó
04.13. III. Nagyatádi Autós Találkozó
04.19. Wigner Jenő középiskola, Diáknapok
04.20. Szeged - V. Raceland Kupa
05.01. V. Szarvasi Tuningmajális
05.11. 1. Autós Jam és Grillparty DB Race
05.25. Tamási DB Race
06.01. Tát - II. K.E.M.
06.08. Miskolc, Media Mark - BFB
07.06. IV. Szolnoki Tuning Találkozó
07.13. Sárbogárd DB Race
08.09. 10. RTH Hajdúnánás -BFB?
08.16.-17. III. Dögei Autós találkozó - BFB?
09.14.-15. Eger Drift Belváros

A ládaszorzó...

2012.02.06. 14:11 | dBlog | Szólj hozzá!

    A DB CUPA topicban felmerült a kérdés, hogy hogyan is befolyásolja a láda az impedanciát, melyre Láncz János "Udo" (Profi C Magyar bajnok) válaszolt. Úgy gondolom ezt mindenkinek érdemes elolvasni akit egy kicsit is foglalkoztat az autóhifi, mert ez egy nagyon fontos információ.

"Azt hogy miként befolyásolja szerintem mindenki saját tapasztalatai alapján tudná elmondani. Tény hogy BEFOLYÁSOLJA.
A láda liter csökkentése és növelése, továbbá a reflex cső mérete és hosszúsága is beleszólhat.
Általában úgy szoktuk mondani, hogy a ládának szorzója van.
Nálam 4-szeres emelésű ládák vannak jó esetben, ami mérhető egy lakatfogóval és egy váltófesz. mérővel.

Menete a következő:
Adott egy elkészített összeszerelt szubláda, rákötve az erősítő.
Tegyük fel, hogy az erősítőnk 1 ohm stabil és 1 ohmon tud 2000 wattot.
Ha abból indulunk ki, hogy általában a ládák 4-szereznek,olyan nyomót vagy nyomókat kell használni, amelyeket 0,25ohm-ra kötve terhelhetjük az 1 ohm stabil erősítőnket.

Miért?
Mert a 0,25ohm impedancia csak kiinduláskor van, utána ahogyan a hangszóró mozgásba lép az impedancia felfele fog menni, esetünkben az a jó ha 4 szeres, mert akkor a teljesítmény maximumán, vagy közelében elérjük az 1 ohmot, ahol az erősítő maximális teljesítményét leadja.

Ez természetesen mérhető, mégpedig úgy hogy kell hozzá egy Lakatfogó multiméter és egy váltó feszültség mérő. A Lakatfogót A (Amper) állásba állítod, a multit pedig LEGALÁBB 200V váltófesz. mérésre.
A Lakatfogó csipesze közé kell fogni a hangszóró vezeték azonos polaritását, legyen ez mondjuk a + vezeték, majd váltófeszt mérünk a hangszóró kimeneten, mindez egy időben.
Jöhet a freki, kitekered, leolvassátok a lakatfogó ,és a váltófesz mérő mennyit mutat.
A többi pedig a képlet ugye Lakatfogó szorozva a váltófesszel = És megkapod a hangszóró kábelen mért teljesítményt.
Ha a Váltófeszt elosztod a lakatfogón leolvasott Amperral, akkor pedig az ohmot kapod meg, hogy hány ohmon ment a láda. Esetünkben ugye 1 ohm lenne, ha a láda 4 szerez 4x0,25=1ohm

Lehet hogy még laikus számára így is nehéz megérteni, de én így tudtam leírni.

Persze ez csak nagy vonalakban van így, nem beszéltem még a műszerek pontosságáról amivel a mérés folyik, Term-lab nélkül pontatlan lehet a mérés, torzítást nem szabad belemérni stb. És csak az erős felépítésű erősítők képesek elviselni az ilyen forma alulillesztést.
De ezek már csak olyan buktatók amiken én is átestem."


"Fekete műszer az akksik tápfeszültsége, nagy sárga az erősítő hangszórókimenetén méri a váltófeszt, a lakatfogón pedig a hangszóró + vezetékei vannak közre fogva."

A bejegyzés trackback címe:

https://dblog.blog.hu/api/trackback/id/tr114071889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása